Yarı Yıl Tatili Önerileri

YARIYIL TATİLİ İÇİN ÖNERİLER

ÇOCUKLARIN GELİŞİMİNİ DESTEKLEYECEK TATİL ÖNERİLERİ

Öğrencilerimizin heyecanla beklediği yarıyıl tatiline girerken, tatilde bir yandan eğlenerek güzel vakit geçirirken bir yandan da çeşitli etkinlikler, günlük hayata dair faaliyetlerle onların gelişimlerini destekleyebilirsiniz. Tatiller, çoğu zaman yeni şeyler öğrenmek ve bildikleri şeylerin farklı yönlerini keşfetmek için önemli fırsatlardır. İyi planlanmış ve verimli geçirilen tatiller çocukları takip eden yeni eğitim-öğretim dönemine hazır hale getirir ve döneme ilişkin motivasyonlarını da arttırabilir. Okul çağı çocuğu, artık hem dikkatini sürdürebilmeli hem de akademik bilgiyi edinip kullanabilmesinde yardımcı olacak neden sonuç ilişkisi kurma, mantık yürütme gibi çok boyutlu düşünce şekline sahip olmalıdır. Çocukların mantıksal düşünebilmesinin temeli ise günlük yaşam deneyimleri ile oluşmaktadır. Çocuğunuzun okul yaşamında gereksinim duyacağı mantıksal düşünme becerisi ve kavramları tatilde de günlük yaşamınızda dahil edip eğlenirken gelişmesine imkan yaratabilirsiniz. Eğlenirken çocukların farklı alanlardaki gelişimini destekleyip, birlikte nitelikli vakit geçirme şansına da sahip olabileceğiniz bazı önerileri sizlerle paylaşmak istedik.

Mutfak İçin Öneriler: Çocuğunuzla mutfakta geçirdiğiniz zamanı onun çeşitli kavram ve kas becerilerini geliştirebileceğiniz eğlenceli bir oyuna dönüştürebilirsiniz. Önce seçtiğiniz yemek için gerekli malzemeleri ona sayabilir, dolabı açıp saydığınız malzemelerden taşıyabileceği kadarını dışarı çıkarmasına izin verebilirsiniz. Öncelikle malzemeleri mutfak masası ya da tezgaha dizip sırasıyla hangi malzemeleri kullanacağınızı açıklayın (Malzemeleri özelliklerine göre sınıflandırabilirsiniz). Bu süreçte malzemelerin özelliklerini (Hangi renk? Hangi şekil?) ona sorabilirsiniz. Bunlar arasında bilmediği malzemeler varsa özelliklerini göstererek ona söyleyebilirsiniz (Kırmızı domates, turuncu havuç, sert soğan, sıvı yağ vb.). Siz yemeği yaparken sırayla hangi işlemleri yaptığınızı açıklayarak önce sonra gibi zaman kavramlarını ve bir işi organize edebilme becerileri geliştirebilecekleri bir ortam yaratabilirsiniz. Kolay yırtılabilir, elini kesmeyecek kağıt paketleri ve kavanoz, şişe kapaklarını açması/kapaması ince motor kas becerilerinin gelişimini desteklerken, çocuğunuzun özgüveni üzerinde de olumlu bir etki yaratacaktır. Örneğin; Un, puding, kabartma tozu, vanilya, krema paketlerini açma gibi. Aynı zamanda yumurtayı sizin yardımınızla kırmasını da sağlayabilirsiniz (çatlattığınız yumurtanın kabuğunu ikiye ayırabilir)

Malzemeleri karıştırmasına, hamuru elleriyle yoğurmasına imkan verebilirsiniz. Hamuru yoğurduktan sonra birlikte ellerinizle ya da geometrik şekillerdeki kalıplarla kurabiyelerinize şekil verebilirsiniz. “Fasulyelerimle nohutlarım birbirine karışmış ayırmama yardim eder misin?”, “En çok fasulyeyi kasesine toplayan kazansın!” gibi oyunlar oluşturarak farklı bakliyatları bir araya getirebilir, onları türlerine göre ayırmasını isteyebilirsiniz. Bakliyatlar sayı sayma çalışmaları basit toplama çıkarma işlemleri için de iyi bir fırsattır.

Meyve, meyve salatası hazırlama zamanlarını sayısal kavramlar hakkında tekrar yapmak için değerlendirebilirsiniz. Meyveleri kesmeden önce meyvenin bütün olduğunu söyleyebilir, “yarıya bölünce elimde kaç parça oldu?”, “Bir daha böldüm toplamda kaç parça meyvemiz oldu?” gibi sorularla yönlendirebilirsiniz. Bulaşık makinesinden çıkanları (bıçak gibi kesici olabilecek araç gereçleri çıkardıktan sonra) özelliklerine göre sınıflandırmasını, yerlerine yerleştirmesini isteyebilirsiniz. “Çay kaşıkları küçük ve kısa, çorba kaşıkları büyük ve uzundur. Kahvaltı çatalları kısa, yemek çatalları uzundur” gibi açıklamalarla süreci yapılandırabilirsiniz Yemek saatlerinde çocuğunuzu sofra hazırlama sürecine etkin olarak dahil edebilirsiniz. Yemek masasında olması gerekenleri onun bulmasına imkan verebilir, sofrayı kurarken çatal-kaşıkları yerleştirmesine ve taşıyabileceği malzemeleri götürmesine yardımcı olabilirsiniz. Her akşam özellikle eksik bırakabilirsiniz. “Sofrada eksik olan bir şey var acaba nedir?” diyerek oyun haline getirebilir ve eksik olan şey üzerine biraz düşünmesini, onun bulmasını sağlayabilirsiniz.

Uyku Saatleri İçin Öneriler: Çocuğunuzla uyku vaktinin kaç olduğuyla ilgili bir anlaşmaya varmak özellikle de tatilin son günlerinde, okula başladığında adaptasyonunu kolaylaştıracaktır. Bu anlaşmayı karşılıklı el sıkışarak perçinleyebilirsiniz. Her gece anlaştığınız saat gelmeden bir süre önce ona haber verebilirsiniz: “Ali, uyku vaktimize yarım saat kaldı” demeniz Ali’nin hem zaman kavramını öğrenmesine yardımcı olacak hem de size verdiği sözü hatırlatacaktır. Eğer çocuğunuz bu anlaşmaya uymakta zorlanırsa buzdolabı gibi görünecek bir yere asacağınız bir “davranış tablosu” hazırlayabilirsiniz. Anlaştığınız saatte yatağına yattığı her akşam için bir gülen yüz koyarak tüm haftayı gülen yüzle tamamladığında ona manevi değeri olan bir ödül verebilirsiniz.

Alışveriş İçin Öneriler: Markete gitmeden önce evdeki eksikleri beraber belirleyip listeyi kontrol etme sorumluluğunu markette ona verebilirsiniz. Bu süreçte listede yer alan ürünleri ona sayabilir, kaçar tane alacağını söyleyip reyonlarda bulma ve sepete yerleştirme sorumluluğunu ona verebilirsiniz.

Marketten geldiniz ve elinizdeki poşetleri yerleştireceksiniz. Çocuğunuzu çağırarak ve bir oyuna dönüştürerek dolabınızı yerleştirebilirsiniz. “Poşettekilerin hangileri meyve sebze?, Nerede saklanır? Elmalar ne renk?, Kaç tane elmamız var?, Erikler ne renk?, Hangileri aynı Hangileri farklı?, Kati sıvı olanlar hangileri?” gibi sorularla onu yönlendirebilirsiniz.

Diğer Oyun Önerileri: Çocukların oynadığı her oyun onlar için bir gelişim fırsatıdır. Çocuklar çoğu zaman oyunlarla öğrenirler. Bu sebeple, onların oyunlarına dahil olmanız, oyunlarında bazı yapılandırmalar yapmanız, onlardan beklediğiniz, uygun davranışları oyunlara dahil etmeniz, oyunlarda roller üzerinden örneklendirmeniz bu süreci bir gelişim fırsatına dönüştürmenize çok daha yardımcı olacaktır. Bu, sınıf ortamını canlandırdığınız bir oyun olduğu gibi, derslerde zaman zaman sıkılan, yorulan bir öğrenci, arkadaşlarıyla bir oyun kurmaya çalışan bir çocuk da olabilir. Burada yönlendirme, Önerilerde bulunma görevini ona da verebilirsiniz. Sık sık kitap okurken okuma sırasında dikkate yönelik sorular sorup (Örneğin; Resimde kaç tane pencere vardı?), hikayelerin sonunu tamamlamayıp çocuğun kendisinin tamamlamasını isteyerek okuma sürecini daha etkin hale getirebilir, hikayeden aklında kalanlara dair bir resim yapmasını isteyebilirsiniz. Büyük kırtasiye ve oyuncak mağazalarında bulabileceğiniz çeşitli kutu oyunları, eşini bul kartlar oynayacağınız oyunlarla da onların dikkat gelişimlerine destek olabilirsiniz. Yaşına uygun, hangi gelişim alanlarını destekler nitelikte oyunlar olduğunu inceleyerek çocuğunuzun özellikleriyle en iyi eşleşecek oyunlardan yaz döneminde de yararlanabilirsiniz. Tombala, bingo gibi geleneksel oyunları ailecek oynayarak hem birlikte keyifli vakit geçirebilir hem de sayılara aşinalık kazanması dikkatini yoğunlaştırması için iyi bir fırsat yaratabilirsiniz.